Tuesday, Dec 18th

Last update10:07:00 AM GMT

Wie wordt Zakenvrouw van het Noorden 2012?

Tijdens het evenement Women in Business op 30 oktober in de Martiniplaza in Groningen wordt de Zakenvrouw van het Noorden 2012 bekend gemaakt. De genomineerden uit Drenthe, Groningen en Friesland zijn Bea Kortwijk, Thea Galema en Bertina van den Berg.

’Nog net zo ambitieus als bij de start’

Directeur Thea Galema (53) van Context Talen in Tolbert dankt haar nominatie aan haar medewerkers. "Zij hebben mij gekandideerd", vertelt ze. "Ze zeiden: ’Jij bent een echte onderneemster, die ook in tijden van crisis kansen ziet, niet bang is voor innovatie, haar omgeving steeds weet te inspireren en altijd weer wijst op het belang van tevreden klanten.’" Context Talen vertaalt en redigeert teksten en verzorgt taaltrainingen. Galema had als gediplomeerd tolk/vertaalster en docente Frans en Nederlands al diverse banen achter de rug, toen zij vijftien jaar geleden voor zichzelf begon. "Ik had de ambitie om een klantgericht en snel werkend bureau te beginnen dat maatwerk en een kwalitatief goed product levert. Ik wilde geen ZZP’er worden, maar een echt bedrijf opbouwen." Context Talen telt nu twaalf medewerkers en 200 flexibel inzetbare vertalers en docenten. "De ambitie die ik had bij de start is er nog steeds. Neem de taaltrainingen. Er zijn steeds meer mensen die in hun carrière niet verder komen doordat ze een of meer talen niet goed beheersen. Ik vind het een uitdaging om precies na te gaan welke taalkennis ze in hun baan nodig hebben en te zorgen dat ze zich die eigen maken."De economische crisis gaat niet aan Context Talen voorbij. Galema: "Daar hebben wij ook last van. Dan moet je op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo zijn we net begonnen met ons online Vertaalplatform. Daarop kunnen klanten binnen een beveiligde omgeving hun teksten uploaden en downloaden. Onze vertalers maken hun vertaling op het platform en gebruiken de nieuwste vertaalsoftware. Hierdoor kunnen we sneller en consequenter vertalen. Als eerder vertaalde zinnen van de klant hergebruikt kunnen worden, levert dat de klant ook nog korting op.” 

’Zorg voor patiënten met kanker is mijn passie’
Bertina van den Berg
(41) had zich als onderneemster al ruimschoots bewezen toen ze vier jaar geleden met haar bedrijf Berino voor hairstyling, welness, beauty en hoofdmode in Grou een nieuwe activiteit begon. Ze ging haarwerken voor kankerpatiënten verkopen. Inmiddels levert ze ook borstprotheses en aangepaste lingerie. Van den Berg: " Zeven jaar geleden begon ik naast de kapsalon die ik al twintig jaar in de kern van Grou heb met een heel nieuw concept op het industrieterrein: een combinatie van schoonheidssalon, kapsalon, make-up en de fotostudio van mijn man. Kort na de opening overleed mijn vader aan kanker. Ik heb gezien met wat voor verlies aan eigenwaarde die ziekte gepaard kan gaan. Ik heb drie jaar nagedacht over de vraag:Wat zou ik kunnen doen voor kankerpatiënten?" Ook vrouwen met dun haar en hoofdhuidaandoeningen weten de weg naar Berino te vinden. Van den Berg: "Het is heel belangrijk dat mensen zich hier vertrouwd voelen. Patiënten komen hier al voor de haaruitval begint. Als we een haarwerk hebben geselecteerd, nemen ze dat eerst mee naar huis om eraan te wennen. Pas daarna knippen we het in model. Als het haar weer begint te groeien, werken we dat steeds bij.We zijn zeven dagen per week voor onze klanten bereikbaar. Ze zullen niet snel in het weekeinde bellen, maar het gaat om het gevoel dat ze altijd bij ons terecht kunnen." Inmiddels heeft Berino ook een vestiging in het Medisch Centrum Leeuwarden. Van de achttien mensen die er werken, houden zich er vier bezig met de zorg. Van den Berg: "Natuurlijk moet je in het ondernemen zakelijk zijn, maar in dit werk kan ik heel veel gevoel leggen. Het is mijn passie." Ze heeft er ook haar nominatie aan te danken. "Een klant heeft mij gekandideerd”.

 ’Extra dingen doen voor klanten’
Bea Kortwijk (49) heeft twee belangrijke drijfveren: plezier in het ondernemen en haar zorgen om de leefbaarheid van Sleen. Ze nam 27 jaar geleden de supermarkt in Sleen over van haar ouders, die ook een zelfbedieningswinkel in Veenoord hadden. Ze wilde aanvankelijk het onderwijs in, maar vanwege de ongunstige arbeidsmarkt besloot ze in de voetsporen van haar ouders te treden. Om het ’vak’ te leren werkte ze eerst in een andere supermarkt. Vervolgens ontfermde ze zich over de zaak in Sleen. Zes jaar geleden werd ze franchisenemer van Albert Heijn, maar ze zet nadrukkelijk haar eigen stempel op de winkel. "Ik wil me onderscheiden door extra dingen te doen voor de klanten", zegt Kortwijk. Zo worden in de winkel regelmatig activiteiten voor de kinderen gehouden, zodat de ouders rustig boodschappen kunnen doen. "We houden ook kookworkshops voor groepen. We hebben samen met de klanten al twee keer een eigen kookboek uitgebracht", aldus Kortwijk Inmiddels heeft zij een bescheiden winkelcentrum onder haar hoede. Nadat ze een pand tegenover de supermarkt had overgenomen, vestigde ze er een cadeauwinkel, een drogisterij en een schoonheidssalon. Kortwijk: "Verder zitten er een toeristeninformatiepunt en een vestiging van thuiszorgorganisatie Icare in het pand. Op deze manier draag ik bij aan de leefbaarheid van Sleen. Ik zou het heel erg vinden als alle voorzieningen hier zouden verdwijnen." Tevreden is Kortwijk nog niet. "Ik wil graag de Albert Heijn uitbreiden zodat  e plaats krijgen voor een groter assortiment", zegt ze. Ze vertelt met een vleugje aarzeling over haar ondernemerszin. "Ik sta niet zo graag in de schijnwerpers", zegt ze. "Mijn dochter en mijn zus hebben me gekandideerd. Nu ik genomineerd ben, laat ik de publiciteit maar over me heen komen.

You are here